יום שבת, 17 בפברואר 2018

סיכום התמה "יוצרים קשרים" - כיתה ב3

המחנכת: מעיין ויצמן 


יום המשפחה נחגג היום תוך שיתוף ההורים בלמידה הרב תחומית המתקיימת בביה"ס - הדגשת החיבור לתמה 'יוצרים קשרים' ושיתופי הפעולה בין תחומי הדעת. ההורים צפו בהדגמות תוצרים בסדנאות ובמסדרונות וכן השתתפו באופן פעיל עם ילדיהם בסדנאות.


מוסיקה (איוונה קיס) אמנות פלסטית (ניצה שפנצר) וחלילית (אירית שלוש)
החיבור לתמה 'יוצרים קשרים' נוצר בין מוסיקה לציור. בשיעורי המוסיקה למדו התלמידים את היצירה 'תמונות בתערוכה' של מוסורגסקי שהיא מוסיקה תכניתית המייצגת רעיון (ויזאולי או צלילי) פרקי היצירה נוצרו בהשראת ציורים שראה המלחין בתערוכה והפכם למוסיקה – ציור מוסיקלי. העבודה על היצירה זימנה למדית מושגים מוסיקליים כמו: סטקטו ולגטו, שמות כלי נגינה ממשפחות שונות, חיפוש רמזים במוסיקה לנושא הפרק והבנת המבנה המשותף בין שלושת החלקים מתוך היצירה בהם התמקדו בלמידה – מבנה טרנרי.
בשיעורי החלילית עבדו התלמידים על המעברים בין נגינת סטקטו, לגטו וקישוטים (טכניקות אלה מפתחות את המוטוריקה העדינה של התלמידים ואת ההקשבה שלהם לניואנסים המוסיקליים).
בשיעורי האמנות הפלסטית הקשיבו ליצירה (שלושה פרקים) אשר היוו השראה ליצירת סקיצה כתשתית לפיסול בפלסטלינה. כל ילד התחבר לאחת משלושת התמונה (פרקי היצירה) ופיסל בזיקה למוסיקה ולאופיה.


שפה ומדעים (מעיין ויצמן), חלילית (אירית שלוש), מחול (נעמה תבורי-הכהן)
החיבור לתמה היה מכמה זוויות – האחת, דרכי תקשורת שונות מילולית ובלתי מילולית, השנייה באמצעות התייחסות למשפחה (עם זיקה למועד המפגש בלוח השנה) אשר מסמלת יותר מכל את שם התמה – יוצרים קשרים.
התלמידים למדו בשיעור מדעים על סוגים שונים של תקשורת לא מילולית (במובן הפשוט של המילה), כולל שפת המורס והתנסו הכנת כתב סתרים.
בשיעורי שפה עסקו התלמידים באותיות הש.ר.ש ובנו מהן משפחות מילים. ביום השיא הודגמה הפעילות באמצעות אותיות השורש – ק.ש.ר.
בשיעורי חלילית יצרות סולם צלילי לאותיות המורס – משפחה ובמחול יצרו תנועות המתארות את סימני המורס של המילה משפחה (קווים ונקודות ברצף של מילה זו) ובנו משפטי תנועה.
ביום השיא פירקו התלמידים את המילה משפחה למילים הרבות שהיא מכילה והפגינו את הידע שרכשו בנגינה ותנועה.

לסיכום, זו השנה השנייה שתכנית הלמידה הינה רב תחומית עבור תלמידי כיתה ב' וניכר עליהם שהיא מוכרת וטבעית עבורם. פעולת הפירוק וההרכבה, עשיית ההקשרים בין המדיומים השונים (אות, צליל, תנועה, סימול גראפי וסימולים לא מילוליים נוספים), היישום בזמן אמיתי של הנחיות הנגזרות מתהליכי הלמידה הרב תחומיים שחוו התלמידים הם ההוכחה עבורנו המורים שאכן הוטמעו והופנמו תהליכים מורכבים אלו.




























אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה