יום שבת, 17 בפברואר 2018

סיכום התמה "צורות" - א3


סיכום התמה "צורות" - כיתה א'3. המחנכת: אורית הורוביץ

יום המשפחה נחגג היום תוך שיתוף ההורים בלמידה הרב תחומית המתקיימת בביה"ס - הדגשת החיבור לתמה 'צורות' ושיתופי הפעולה בין תחומי הדעת. ההורים צפו בהדגמות תוצרים בסדנאות ובמסדרונות וכן השתתפו באופן פעיל עם ילדיהם בסדנאות.

חינוך גופני (מיכל שטיגמן), כישורי חיים (אורית הורביץ)
החיבור לתמה נוצר באמצעות צורות שונות של תקשורת, הבעת רגשות (מה אני מרגיש) וניסוח הצורך (מה אני צריך) כדי לתקשר באופן מיטבי עם האחר.
לצורך שיתוף הפעולה בין התחומים הוגדו מושגים משותפים בהם יעסקו השיעורים.
בשיעורי החינוך הגופני זימנו משחקי התנועה התמודדות עם הפסד וניצחון, פרגון, התמודדות עם תסכול, עבודת צוות, שיח, הקשבה, גישור ועזרה לזולת.
בשיעורי כישורי חיים התמודדו התלמידים בעזרת מושגים אלו ובעזרת "מפתחות" שיצרו (מפתח הפה, העין, האוזן והלב) עם סיטואציות יומיומיות הקורות בחברת הילדים בכיתה.

חשבון (אורית הורביץ), מחול (מורן הוכברג)
עבור תלמידי כיתה א', מיומנות כתיבת הספרות הינה מורכבת והתמה 'צורות' זימנה לנו אפשרות להעמיק בהתנסויות רב חושיות במטרה לפתח מיומנות זו. כתיבה היא תהליך תנועתי שיש לו כיוון, רצף, גודל. כמו כן מנח הגוף חשוב מאד כדי לשכלל מיומנות זו. כאן נוצר הקשר בין שיעור מחול לשיעור חשבון. בשיעורי המחול עבדו התלמידים על איכויות ו"מרקמי" תנועה שונים בהקבלה למרקמים השונים שחווים התלמידים בעיצוב הספרות, לכל ספרה תנועתיות משלה, זוויות, קוים עגולים, קווים קטועים וכד'. העבודה בתנועה של הגוף כולו ביצירת הספרות משכללת את התחושה והחשיבה על הצורה, מכאן גם היישום משתכלל. במפגש השיא הדגימו התלמידים את צורת העבודה על מרכיבים אלו וכן יצרו עם ההורים ספרות באמצעות גופם.
במסדרון ניתן היה לצפות בתערוכה של ספרות שנוצרו במרקמים שונים (פעילות המדגישה פיתוח דמיון וחישה) שיצרו התלמידים במהלך הלמידה.

לסיכום, זו השנה הראשונה שתכנית הלמידה הינה רב תחומית עבור תלמידי כיתה א' וניכר עליהם שהיא מהנה,טבעית ונושאת פירות. פעולת הפירוק וההרכבה, עשיית ההקשרים בין המדיומים השונים (אות, צליל, תנועה, סימול גראפי וסימולים לא מילוליים נוספים), היישום בזמן אמיתי של הנחיות הנגזרות מתהליכי הלמידה הרב תחומיים שחוו התלמידים הם ההוכחה עבורנו המורים שאכן הוטמעו והופנמו תהליכים מורכבים אלו.













אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה