יום שישי, 9 בפברואר 2018

סיכום התמה הראשונה - "צורות" - א1 ו-א2

יום המשפחה – כיתות א'1 וא'2 – סיכום התמה "צורות"

יום המשפחה נחגג היום תוך שיתוף ההורים בלמידה הרב תחומית המתקיימת בבית הספר - הדגשת החיבור לתמה 'צורות' ושיתופי הפעולה בין תחומי הדעת. ההורים השתתפו באופן פעיל עם ילדיהם בכל הסדנאות. בכל סדנה קבלו המשתתפים משימה עליה לא עבדו עדיין בכיתת הלימוד וכך יישמו את ההבנה מתהליכי הלמידה שהתקיימו בשליש השני.

בכיתה א'1 - המחנכת רונית בר עד

שפה ותיאטרון (רונית בר עד ונורית איל)
בשיעורי שפה למדו התלמידים את הצורות הבסיסיות – אות, הברה, מילה, משפט, סיפור - אבני הבניין של השפה הכתובה/דבורה. בתיאטרון הדגישו את המעבר מתיאור לפעולה. כיצד ציור הופך להצגה. במהלך השליש נחשפו הילדים למחזמר – יום ראשון בפארק עם ג'ורג' (סטיבן סונדהיים) וחוו את הרגע בו הסיפור הופך לתמונה. המחזמר נכתב בהשראת ציורו של ג'ורג' סרה – יום ראשון אחר הצהריים על גדות האי "לה גרנד ז'אט". בסדנה עם ההורים הראו התלמידים כיצד הוציאו משפטים פעולה מהציור של סרה ובנו בהסתמך עליהם תרגיל בתיאטרון. בהמשך, בהקשר ליום המשפחה הנחגג בימים אלה יצרו התלמידים עם הוריהם תמונה משפחתית והמשיכו אותה בתנועה בליווי משפט פעולה שחיברו.

אמנות פלסטית (ענת עסיס רהב, ניצה שפנצר) ומוסיקה (עומר הוד)
הזיקה לתמה 'צורות' התקיימה באמצעות ההיכרות עם הצייר הרוסי הרב תחומי ואסילי קנדינסקי אשר נחשב לאחד מפורצי הדרך של הציור המופשט בתחילת המאה ה-20. הוא יצר סדרת ציורים שכינה 'קומפוזיציה' ובה הפשטה של הנוף לצורות חופשיות. למוסיקה הייתה השפעה חשובה על הולדת ה'הפשטה' וקנדינסקי הרבה לכנות את ציוריו במושגים הלקוחים מהמוסיקה. מכאן נולד שיתוף הפעולה הנוכחי של המורות לאמנות פלסטית ומוסיקה.
במהלך המפגש התלמידים ציירו על גבי בריסטולים את המוסיקה ששמעו ולאחר מכן, עם הוריהם, קבלו דף ועליו בנו קומפוזיציה מהחיים שמחוץ לכיתה, באמצעות צורות שגזרו.
לסיכום, נערך מפגש מליאה בו הציגה המחנכת רונית תהליך למידה המתקיים במסגרת שיעורי כישורי חיים (תוכנית "דוסו") בו הכירו הילדים כלי לניתוח אירועים מחיי היום יום. במהלך זה לומדים הילדים לזהות את הרגשות העולים בהם סביב אירוע כזה או אחר, התגובה (סגנון התגובה) שבחרו בו כתגובה לאירוע והפתרון. הילדים הכינו "מפת דרכים" לניהול אירועים אלו, אשר ישמשו אותם בחיי היומיום בביה"ס ובבית.


חמו בכיתה א'2 - המחנכת טובי

שפה, חשבון, הנדסה, כישורי חיים (טובי חמו)
התלמידים התנסו במופעים רבים של 'צורות' במקצועות השונים וחיברו זאת לחיים. באמצעות ערך הבחירה התנסו התלמידים בעבודה חופשית בכל תחום שיבחרו מתוך מה שהם לומדים ומתנסים בכיתה, לפי מרכזי הלמידה והיצירה. במפגש עשו זאת ההורים יחד עם ילדיהם ולאחר מכן הציגו את הרעיונות שלהם למליאה. ניכר היה שההורים וילדיהם "יצאו מהקופסה" והעלו רעיונות יצירתיים בזיקה לתמה 'צורות'.

אמנות פלסטית (אייל כץ, ניצה שפנצר)
בהקשר ללמידה על חואן מירו הצייר הספרדי שפעל בתחילת המאה ה-20 וחלק מציוריו אופיינו בהפשטה עם ריבוי צורות גיאומטריות ואמורפיות, חיפשו התלמידים היכן מופיעות צרות גיאומטריות בטבע ובחיים בכלל. בהמשך, התלמידים והוריהם קבלו דף לסקיצה ובריסטול ליצירת קומפוזיציה והונחו כיצד לתכנן באמצעות הסקיצה את הקומפוזיציה שהנושא שלה היה לבנות נוף או מצב מהיום יום ולבטאו באמצעות צורות גיאומטריות. ברקע הושמעו שתי יצירות מוסיקליות המדגישות את הקונספט של סקיצה (בובי מק'פרן, אימפרוביזציה) וקומפוזיציה העוסקת במוסיקה של החיים (ג'ון קייג', קונסטרקשן).




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה