יום שישי, 12 בפברואר 2016

"נקודה, קו, צורה" – יום שיא – שכבת כיתות ב'

היום התקיים יום השיא השני, של שכבת כיתות ב', בזיקה לתמה "נקודה, קו, צורה".
באירוע זה השתתף כל ילד בשתי סדנאות, אשר שיקפו תהליכי למידה בינתחומיים, שנלמדו במהלך השליש האחרון.

הסדנאות:

חינוך גופני וחשבון – בסדנא זו חקרו הילדים את לוח המאה וגילו בחקירתם חוקים מתמטיים מעניינים, פעולות שהתבקשו לבצע תוך שילוב מושגים של התמצאות במרחב ומיומנויות משחק בכדור הנלמדות בשיעורי החינוך הגופני. בנוסף, נבנה מסלול מכשולים, אשר באמצעותו תרגלו הילדים פתרון בעיות מילוליות.
דוגמאות למשימות בלוח המאה:
*עימדו בטורים אי-זוגיים. מתחו חבל מהמספר בראש הטור לסופו. גלגלו כדור ביניכם.
*עמדו על האלכסון העובר בין 1-100. אילו מספרים נמצאים על אלכסון זה? מה מיוחד בסדרה שנוצרה?
*כדררו את הסכום  ספרות המספר. כדררו את הפרש הספרות. העבירו את הכדור במסירות בין המספר הגדול בין יותר לקטן ביותר.
דוגמאות למשימות במסלול המכשולים, הבנוי מקונוסים וסולם חבלים:
התלמידים קיבלו סיפור חשבוני שבו תשובה הכתובה על אחד הקונוסים, על התלמידים להגיע אל התשובה הנכונה הרשומה על גבי הקונוס תוך כדי כדרור הכדור.
שלב שני - הסולם. התלמידים יקבלו סיפור חשבוני ועליהם יהיה לקפוץ לתשובה הנכונה.
שלב שלישי - התלמידים יקלעו כדור לסל (חישוק).

מחול ומוסיקה (חלילית)
בתהליך הלמידה נחשפו הילדים כנקודת מוצא לתהליך הלמידה הבינתחומי לצופן המורס, המורכב מנקודות וקווים. הילדים למדו על אודות הצופן המקורי, והכירו את הצופן שפותח לאותיות השפה העברית.
בשיעורי החלילית למדו הילדים לנגן צלילים קצרים וארוכים בסולמות שנלמדו מראש ובשיעורי המחול התנסו בתנועה של נקודות וקווים – ישרים ועקומים, לצלילי מוזיקה מתאימה. בשלב מאוחר יותר למדו הילדים לייצג בנגינה ובתנועה אותיות על פי שפת המורס העברי ובהלימה לנקודות והקווים המרכיבים אותן.
לדוגמא: האות פ: * ___________  ____________ *
מפתח (במוסיקה ובמחול): 
* = נקודה = צליל קצר = תנועה קצרה , קטנה , מהירה .
_______ = קו = צליל ארוך = תנועה ארוכה נמשכת ,ישרה או מפותלת.
במהלך הסדנא התנסו הילדים לסרוגין בתנועה/נגינה של קווים ונקודות בתחילה באופן חופשי ואח"כ על פי מילים הנגזרות מן המילה "משפחה", כמו למשל: שמח, חמש, שפה, מה, וכו'. הילדים אף ערכו "חידות" זה לזה בתנועה ובמחול – נגנו/נעו את המילה ושאר הילדים ניחשו מהי המילה.

אמנות פלסטית:
סדנא זו התבססה גם היא על הידע שרכשו הילדים בזיקה לשפת המורס, והתבססה על הלמידה שהתקיימה בשיעורי המחול והחלילית. רכיבי המילה "משפחה" תורגמו לאותות המורס באמצעות צורות של קווים ועיגולים, תוך שימוש בקומפוזיציות שונות: דינמית, סטטית ועוד. הילדים בחרו על איזה רקע לעבוד (שחור או לבן), ובכך יצרה המורה זיקה לעבודות קודמות שלהם בלמידה על אודות יצירתו של האמן קנדינסקי וקומפוזיציות שהתנסו בהן.

מוסיקה (תכנית "מפתח" - האזנה) ופלסטית –
שיתוף הפעולה התבסס על הבלט רומיאו ויוליה מאת סרגי פרוקופייב. בשיעורי מוסיקה למדו הילדים את ה"גבוט" מתוך הבלט של פרוקופייב. במהלך השיעורים הושם דגש על הצורה של היצירה (אורך המשפטים), הקצב שלה ושינויי הטמפו. על מנת להפוך את היצירה ליותר נגישה עבור הילדים, למדו הילדים משחק עם כוסות חד-פעמיות, לפיו יושבים במעגל ומעבירים את הכוסות מאחד לשני בהתאם לקצב ולצורה של המוסיקה. באמצעות המשחק יצרו הילדים סוג של "ריקוד עם כוסות".
בנוסף ללימוד היצירה, למדו הילדים על עבודה בשיתוף פעולה, המורכבות שלה, וההשפעה הגדולה של היחיד על התוצר הסופי (אם רק אחד מהם לא משתף פעולה, כל "ריקוד הכוסות" לא יכול להתקיים).
תחום האמנות הפלסטית בא לידי ביטוי ביצירת משטח עבודה גדול מנייר. מסביב למשטח העבודה ישבו הילדים עם כוסות טבולות בצבע. הילדים ביצעו את "ריקוד הכוסות" על משטח העבודה, וע"י כך ציירו למעשה את התנועות שלהם בהתאם למוסיקה.  
הסדנא שהתקיימה היום התבססה על התוצרים שיצרו הילדים בשיעורים הנ"ל. לילדים זומנו חומרי יצירה נוספים המייצגים נקודות וקווים ובאמצעותם יצרו הילדים פרטיטורה משלהם, שאת סמליה למדו בשיעור. הילדים שרו את היצירה שיצרו בהלימה לייצוג של נקודות וקווים, כפי שהם באים לידי ביטוי בפרטיטורה.

שפה ותיאטרון
הבסיס המשותף לסדנא זו היה התבנית הסיפורית, אותה מכירים הילדים משיעורי השפה ובאים לידי ביטוי בשיעורי התיאטרון שם לומדים הילדים על תאטרון סיפור והקשר בין דמות המספר לשחקנים.
במהלך הסדנא חולקו הילדים לקבוצות על פי רכיבי התבנית הסיפורית (זמן, מקום, דמויות, בעיה, פתרון...) על הילדים היה לתאר במילים ולהציג באופן תיאטרלי את הרכיב שקיבלו. למשל, הרכיב "מקום" דרש מהם לתאר מקום : בשדה פרחים גדול ורחב ידיים היו הרבה פרחים צבעוניים. תלמיד אחד היה המספר והשאר הציגו את הרכיב למשל: הפרחים.
לאחר שכל הקבוצות סיימו לתכנן, כל קבוצה הציגה ותיארה את הרכיב שלה. בסיום הפעילות הוצגו כל הרכיבים ברצף לכדי סיפור שלם.
הרכיבים ייצגו את הנקודות, רצף הרכיבים היה הקו והסיפור השלם הוא הצורה. ביצוע הפעולה על הבמה היא נתינת צורה למילים שהן הקווים.

שפה ומוסיקה
הפעילות בסדנא עסקה בכתיבת שירים במטרה להעשיר את אוצר המילים.
אחד מהיעדים בשיעורי השפה הוא העשרת אוצר המילים של התלמידים. במהלך שיעורי השפה עסקו הילדים בהרחבת אוצר המילים בדרכים מגוונות. יעד נוסף הוא הכרתן של סוגות שונות על מאפייניהן. הסוגה בה התמקדו בתהליך הלמידה הייתה "שיר".
בשיעורי המוסיקה לומדים הילדים להבחין בין סגנונות מוסיקה שונים (ג'אז, פופ, רוק), מקצבים שונים, התאמת מילים ללחן מובנה, הלחנה לפי צורה מוזיקאלית, או סגנון.
בסדנא זו עסקו הילדים במעבר מנקודה לצורה -  מהמילה השפה ליצירה מוזיקלית.
כל קבוצה קיבלה מחסן מילים ממשלב גבוה (נמנמת, כעך, ליש ועוד), שנלמדו בשיעורי השפה. כל קבוצה כתבה פירוש למילים שקיבלה והתבקשה לכתוב מהן שיר קצר - שני בתים ופזמון. בתום כתיבת השירים, כל קבוצה הציגה את השיר שכתבה על פי סגנון מוזיקלי שבחרה והתאימה מנגינה בהתאם (המנגינות הן מנגינות שהילדים הכירו מבעוד מועד בתהליך הלמידה שהתקיים בשיעורי המוסיקה). הילדים נדרשו לחשוב כיצד להתאים את המילים והתוכן למנגינה המתאימה להם. בסיום הסדנה, כל קבוצה הופיעה בפני שאר הקבוצות עם השיר שלה.

אני רוצה להודות לצוות המורים על כניסה להרפתקה של התחדשות תכנית הלימודים, ועל שיתופי הפעולה המקוריים, אשר גורמים להם להתחדש וללמוד דברים חדשים על עצמם, אחד על השנייה ועל תחומי הדעת המגוונים.

איריס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה