יום שישי, 5 בפברואר 2016

יום המשפחה - יום שיא בחטיבה הצעירה

                                                                                                            
היום חגגנו יחדיו את יום המשפחה, באווירה אינטימית, משפחתית, נינוחה(:
יום זה היווה עבורנו הזדמנות לפתוח בפניכם צוהר לתהליכי הלמידה הרב-תחומיים אותם התחלנו להבנות בשנה זו.

כפי שהצגנו בפניכם, חילקנו את השנה לשלוש תקופות. לכל פרק זמן בחרנו תמה, אשר נבחרה בהתאם לשלב בו נמצאים התלמידים במהלך השנה ובזיקה למיומנויות שהם מפתחים. כל תמה מסתיימת באירוע שיא, אשר משקף תהליך למידה שהתקיים לאורך התקופה.

נקודת המוצא שלנו בפיתוח תכניות הלימודים הייתה, כי הלמידה הרב תחומית מבנה הבנה עמוקה ורחבה יותר של התמה עליה עובדים, ומשכללת את המיומנויות של הילדים ברמה הקוגניטיבית, הרגשית, החברתית והתנועתית.

תהליך העבודה של צוות המורים התבצע בכמה שלבים: בתחילה התבוננו כלל מורי החט"צ בתכניות הלימודים הדיסציפלינריות שלהם וחשבו כיצד ניתן להתחבר לתמה. בהמשך שיתפו את עמיתיהם  בתכניות הלימודים האחד של השנייה וחשבו יחד על פיתוח תהליכי למידה רב תחומיים, אשר עשויים לסייע בידם לקדם את מיומנויות הלמידה והחשיבה אצל הלומדים. לסיום, בנו יחד סדנא משותפת בה השתתפו הילדים לאורך התהליך והיום גם אתם לקחתם בחלקן חלק.

באירוע השיא שהתקיים היום השתתפה כל משפחה בשתי סדנאות, אשר הדגימו תהליכים למידה רב תחומיים, בזיקה לתמה "נקודה, קו, צורה", שהתקיימו במהלך השליש האחרון.

הסדנאות:

מחול וחשבון – בסדנא זו נבנה שיעור משותף, אשר נשען על הלמידה שהתקיימה בכיתה בשיעורי החשבון בהם חקרו הילדים מספרים, באמצעות מושגים מתמטיים שלמדו לאורך המחצית כמו גם את צורתם - הקווים מהם מורכבים המספרים (קווים עקומים, ישרים ושבורים – מושגים שלמדו בשיעורי גיאומטריה). חקר הצורות היווה את הבסיס להבניית השיעורים במחול. שם התנסו הילדים ביצירת במעבר מפסל לתנועת הקו השבור והעקום והבחינו בין איכויות תנועה זורמות ומתמשכות לקטועות וחדות. לאחר מכן התבוננו במספרים מבחינת צורה וקו ופיסלו אותם על ידי הגוף.
בסדנא סיפרו המורות המנחות סיפור ובו שילבו הנחיות תנועתיות המתייחסות לנקודה, קו, צורה – נקודה המתנועעת במרחב, קו ישר שעדיין לא החליט האם להישבר או להתיישר, פסל שבור וכו'. לאחר שהילדים התנסו ביצירת פסלים ובתנועת הקווים השונים עברו, בשיתוף ההורים, ליצירת מספרים כאשר ההנחיה הייתה ליצור מספרים שונים על ידי תנועה של קווים עקומים וקווים ישרים.

כישורי חיים ותיאטרון – בסדנא זו ההתייחסות לנקודה-קו-צורה הייתה בהקשר לסוגי תגובות לסיטואציות (רגש-תגובה-תוצאה כאשר הרגש הוא ה"נקודה", התגובה הינה מסלול ה"קו" וההתנהגות הינה ה"צורה"). הילדים התנסו בשיתוף ההורים במשחק דמויות ב"מצבי סכנה" בחיי היומיום, על פי הדמויות שנלמדו בשיעור כישורי חיים. הילדים פעלו במרחב בהתאם לדמויות וכן בהתאם לנלמד בתיאטרון ככניסה למצבי סכנה.
כל ילד ק את קיבל "מפת רגש" אותה יצר בשיעור כישורי חיים, ודרכה ניתח אירוע קונפליקטואלי בחייו (מריבה עם אח, חוסר הסכמה מול הורה...). הילדים הסבירו להוריו מה הם רואים: תיאור האירוע, , התייחסות לרגש שהוביל להתנהגות (של אחת החיות ע"פ המודל של דוסו), שהובילה לתוצאה. משימת הילדים וההורים הייתה לחשוב כמו "דולפין" ולפתור את הקונפליקט בדרך חליפית.


שפה ומוסיקה – בכיתה א' התלמידים מתחילים ללמוד את השפה העברית - לקרוא ולכתוב, במקביל לומדים הם גם את שפת המוזיקה והתווים. בשפה, כל אות מקבלת ניקוד שמורה לנו באיזה תנועה להשתמש וכיצד להגות את האות או ההברה.
כפי שקו מחבר בין נקודות, כך חיבור בין ניקוד לאות יוצר צליל (תנועה) ובין אות לאות יוצר מילה, ובמוזיקה, צליל בודד חובר לצליל בודד ונוצר קו מוזיקלי. חיבור בין קווים שונים יוצר צורה, כך חיבור בין מילים יוצר משפט וחיבור בין קווים מוזיקליים יוצר צורה - מנגינה.
בפעילות שהתקיימה בסדנא התנסו הילדים וההורים בנגינה ובשירה בסולם פנטטוני (המונה חמישה צלילים בדומה לחמשת התנועות בשפה העברית) במטלופונים על פי חיבור של תנועה לצליל. נוצרו מילים, משפטים ומנגינות.

פלסטית – ״משחקי הצורות״ - הפעילות שהתקיימה באה כסיכום לתהליך למידה שהתקיים לאורך מספר שיעורים בהם שיחקו הילדים ב״משחקי הצורות״. במשחקים אלו התנסו הילדים בבניית מבנים דו ממדיים, שהיוו רעיון וסקיצה לפעילות המסכמת. הפעילות שהתקיימה בסדנא באה להסיט מבט ולבחון חלקים המרכיבים  מבנים כצורות בסיסיות החוזרות על עצמן, מעיין קוד גנטי גאומטרי הנמצא במרחב הסובב אותנו. 
בסדנא הונחו בפני המשתתפים חומרים שונים ומגוונים (שיפודי עץ, פלסטלינה, קרטון ביצוע, סיכות מתפצלות, חוטים ועוד) בצורות של קווים ונקודות. בעזרת חומרים אלו נבנה דבר מה חדש – צורה. לדוגמה: מבנה של מכונה או מבנה מופשט, בעל חיים וכו׳.

עם סיום הסדנאות הביע כל אחד מכם בכתב את הזיקה לתמה "נקודה, קו, צורה". הנה כמה מן הדברים:

"הילדים זה הנקודות.
שני ילדים יוצרים קו – קשר ושיח ביניהם.
צורה זה כל הכיתה או הקבוצה, מה הם עושים, מה יוצא".

"בשבילי זה חשיבה יצירתית, חשיבה לכיוונים שונים."

"נקודה – נצנוץ של רעיון, קו – רעיון שמתקדם לתכנון, צורה – התוצר, המעשה."
"אבולוציה של סימנים המאפשרים ביטוי עצמי, תקשורתי."

"זה התחלה, אמצע וסוף של סיפור, של שיר או של כל דבר שמתפתח.
זה מטאפורה לחיים, לעשייה, לצמיחה והתקדמות."
"קשור בתהליך, בטיול, בהתקדמות, בקצב. היופי שאפשר לראות ולחוות זאת דרך כל מקום, מוזיקה, שפה, תנועה וכו' כפי שעשיתם."

לאחר הסדנאות רקדנו ריקוד משותף, שהילדים לימדו את הורים, וגם הוא היה הקשור לתמה.
סיימנו בהתכנסות משפחתית מרגשת לקבלת התעודה הראשונה.

אני רוצה להודות לצוות המורים על כניסה להרפתקה של התחדשות תכנית הלימודים, ועל שיתופי הפעולה המקוריים, אשר גורמים להם להתחדש וללמוד דברים חדשים על עצמם, אחד על השנייה ועל תחומי הדעת המגוונים.

איריס






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה