יום שישי, 18 בנובמבר 2016

רב תחומיות בחטיבה הצעירה - תשע"ז - עולים כיתה

בשנת תשע"ז אנו ממשיכים בפיתוח התכנית הרב-תחומית ו"עולים" כיתה. לאור למידה, יישומים והפקת לקחים מהשנה שעברה העמקנו בבחירת התמות, תוך הסתכלות תלת-שנתית ומתפתחת. 

כמה מהעקרונות שהובילו אותנו בבחירה:
  • התמות יתאימו לשלב ההתפתחותי של הלומדים וישרתו אותם התפתחותית.
  • התמות יאורגנו: מהפשוט למורכב; מהמוחשי למופשט.
  • התמות יהיו בעלות ערך, ינבעו מתכנית הלימודים של משרד החינוך, יהיו משמעותיות לחיי הלומדים ומעניינות.
  • יאפשרו יצירת מפת מושגים עשירה ומאתגרת.
  • התמות יעוררו את הלומדים להערכה עצמית, להערכה של הזולת ושל העולם.
  • ניתן יהיה לגזור מהן מטרות ויעדים ללמידה הנוגעים לתחומים קוגניטיבים, גופניים, רגשיים וחברתיים.
  • יעודדו איגום משאבים.
  • יזמנו שאלות למורה וללומדים – מה אני יודע? מה אני רוצה לדעת? מה למדתי? (Know, Want, Learn).

בחטיבה הצעירה חלוקת התמות בשנה זו:

שכבת א': אני עם עצמי
מעברים (הכול חדש ואחר)
צורות (הבטים צורניים של שפות, תנועות, צלילים...)
חיבורים (הרכבים שונים של צורות, של יחסים, סיפורים ראשוניים, שימושים ראשוניים בשפות)

שכבת ב': אני עם האחר וביחד
יש מאין (בריאה, יצירה, המצאה, חידוש)
יוצרים קשרים (הפקת משמעות, תקשורת – רובד עמוק יותר של יחסים בין ילדים, בינם לבין הנברא, בינם לבין הנלמד)
סיפור קבוצתי (יצירה קבוצתית, תקשורת קבוצתית)

שכבת ג': אנחנו ביחד ולחוד
מילה (משמעות, השפעה, שפות, תקשורת ברבדים עמוקים יותר)
כולנו בסיפור הזה (העוצמה שבחיבור, הסינרגיה בין התחומים, האנשים, המעשים, הרעיונות).

בסיום כל תמה מתקיים אירוע שיא שמהותו מפגש לימודי בין תחומי או רב תחומי, במהלכו התלמידים מיישמים את אשר למדו וחוו במהלך ההתנסות הלימודית עם התמה והם נדרשים גם ליישום חדש, המתכלל הבנות מתחומי הדעת השונים ומדרכי הלמידה השונות. עבור התלמידים זו חגיגה של למידה וידע ועבור צוות המורים מפגש השיא מהווה למידה על למידה – באמצעות יישומי התלמידים הם מתבוננים באופן רפלקטיבי על תכנון ההוראה שלהם ועל תוצרי ההוראה.
לאחר למעלה משנה של הוראה ולמידה בגישה רב תחומית ניתן לחוש בחדרי הכיתות ובחדר המורים אוירה רעננה, יצירתית ומלאת תשוקה ללמידה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה